Foxton, Taupo, Wellington.. en .. ALL BLACKS rulez - Reisverslag uit Palmerston North, Nieuw Zeeland van Maike Pegge - WaarBenJij.nu Foxton, Taupo, Wellington.. en .. ALL BLACKS rulez - Reisverslag uit Palmerston North, Nieuw Zeeland van Maike Pegge - WaarBenJij.nu

Foxton, Taupo, Wellington.. en .. ALL BLACKS rulez

Door: maikepegge

Blijf op de hoogte en volg Maike

26 Oktober 2011 | Nieuw Zeeland, Palmerston North

Kia Oura!
Toch maar weer een berichtje van mij. Alles gaat hier nog steeds zn gangetje. Stage gaat ook goed. Helaas zijn mn varkens naar een ‘vakantieoord’.. lekker gewassen, geknipt, nageltjes gedaan en verder zal ik het proces niet beschrijven ;).. Waarschijnlijk hebben ze ondertussen een lekker kruidenmasker gehad en in een heeele hete sauna (lees: oven) gelegen. Maar dit houdt dus in dat ik sinds vorige week weer achter de computer zit en daarnaast oppervlakten bereken van de rugspier en het vet eromheen. Deze week of volgende week ga ik het lab in. Dus vandaag maar aan mn verslag gewerkt (en eindelijk een beetje vooruitgang :)). Verder heb ik me de weekendjes aardig vermaakt. Drie weken geleden eindelijk de auto! Na nog enige twijfel had ik m toch gekocht (voor nog teveel geld ben ik bang..) Die zondag maar eens getest: met Sandeep (Indische huisgenoot) naar Foxton en Foxton beach gereden. In Foxton hebben we een mooie Nederlandse molen bezocht. Jup die hebben ze hier ook ;) Ze verkochten er allerlei Nederlandse producten, dus ik hoef nu geen speculaaskruiden meer te mixen. Daarna dus naar het strand. Iets verderop kwam een rivier op de zee uit. En wat was daar aangespoeld? .. ja, een koe.. ?? dusss…. Er lag een dode koe. Mee gespoeld met de rivier. Volgens een paar oude kiwi’s kwam dat daar wel vaker voor. Wel vreemd hoor, dat beest lag daar maar, en enkele meters verderop zitten tig mensen te vissen! Op de terugweg nog veel meer tegengekomen: hele vissengraten, halve vissengraten, halve vissen, een hoefijzer, heel veel schelpen, nog weer een bot van een groot dier. Genoeg te vinden daaro.

Het weekend daarop had ik met Martine (vriendin uit Wageningen) afgesproken in Taupo. Voor mij zo’n 3,5 uur rijden.. Dit was inclusief een paar hele korte pauzes onderweg (lees: ff foto maken ;)) want soms was ik iets meer om me heen aan het kijken in plaats van op de weg aan het letten. En die weg ging al alle kanten op.. kronkel hier kronkel daar, leek wel een achtbaan (zonder de loopings dan). Vrijdagavond dan eindelijk in Taupo. Erg leuk om Martine weer te zien :). Dus we hebben die avond lekker bij gekletst na een heerlijke diner bij de Mc Donalds. (applaus voor mij.. was verder nog niet bij de MC geweest, .. afgezien van op het vliegveld dan ;)). De volgende dag heerlijk ge- en verslapen. Misschien iets te lang doorgekletst ’s nachts? Iets achterlopend op schema richting een thermaal park in de buurt. Van daar uit lekker gewandeld naar de Huka Falls (zie foto..). Het eerste stuk van de tocht liepen we achter een jongen aan in zwembroek…. Hmm zo warm was het niet.. Al snel begrepen we dat hij niet de zomer in zn kop had, maar ging chillen in een zijstroom van de rivier, net als al die mensen die er al in lagen. Dit leek ons ook wel wat, dus na onze wandeltocht hebben we dit ook even ervaren. Heel apart! Water echt super warm! Op gegeven moment begon het te regenen (jup, heel verrassend.. was de hele dag al droog ;)). Was lekker verkoelend. Na deze tocht en het badderen, lekker gedoucht en onze maaltijd klaargemaakt: pannenkoeken! Of iets wat er op leek.. Andere backpackers vroegen ons wat het voor moest stellen… hmm.. scrambled pancakes? Het smaakte in ieder geval prima. Daarna op weg naar de kroeg om de laatste helft van de halve finale Frankrijk – Wales te zien. (ja.. rugby) Frankrijk won met 1 punt verschil en veel geluk.. Zondag hadden we bedacht een tochtje te gaan doen met de Jetboat over de rivier naar de Huka Falls. Wij naar de receptie om te boeken. Bleek een gast van de Jetboat achter ons te staan. Hij was bij het verkeerde hostel. Maar er was nog wel plek over, dus we konden rustig mee. Hoe toevallig ;). Dus snel spullen bij elkaar en gaan met die boot. En dat deed ie.. Martine en ik voorin. Vertelt die gast dat het voorin nogal hobbelt als de boot een 360 graden spin maakt, dus goed de voeten op de grond zetten en jezelf in de bank drukken. Iedereen gordels om? Nee, die waren er niet. Oké.. Draai nr 1 met de boot: Maike stuitert er bijna uit en vraagt zich af hoe ze die overige 29 minuten in de boot blijft. Bijna geen grip op de vloer want de zijkant liep schuin weg. Draai nr 2: golf de boot in: bijna geen grip is zero grip geworden. En dit was nog rustig… aaaaaaaaaaaaaaaaaaah…. Maar t was superleuk! Boot ging superhard: hadden bril op, maar die werd elke keer bijna van je neus geblazen. Daarnaast leek het elke keer net of je ging crashen, maar dan draaide de boot net weer. En gelukkig, niet uit de boot gestuiterd :D Wel de hele broek nat.. Die regenponcho hielp niet tegen golven water. Dus na deze adrenalinekick lekker bijgekomen in heet mineralen bad in DeBrett. Heerlijk.. :) Helaas was het daarna weer bijna tijd om ieder een andere kant op te gaan (snif). Dus nog even snel wat gegeten in een café: frituurmix.. maar dan anders: gefrituurde uien, currypakketjes, gamba’s, loempia’s en gehaktballetjes. Ook weer wat anders ;)

Afgelopen weekend na lang twijfelen toch zaterdagochtend in mn up de bus gepakt naar Wellington (hoofdstad van NZ). Zat in een relaxed hotelletje, dus dat was wel prettig. Had een pot jam en een mes meegenomen en een brood gehaald in de supermarkt, dus dat scheelde weer geld voor het ontbijt. Na ingecheckt een bezoek gebracht aan het Te Papa museum. Gratis entree en had gehoord dat de moeite van een bezoekje waard was. Ik ben er van 16.00 tot 18.00 uur geweest, toen ging het helaas sluiten. Tsjonge jonge, wat groot. En inderdaad erg interessant. Heb nog niet eens alles gezien! Na de Maori cultuur, opgezette dieren en enkele schilderijen nog ff langs de haven gewandeld. Voor ik het wist was ik aan de andere kant van de stad, dus meteen maar even de regeringsgebouwen bekeken. Na besloten te hebben dat ik wel genoeg gezien voor vandaag, weer op weg naar mn hotelletje in Cuba street, een straat met allemaal barretjes, vreemde (kunstzinnige) mensen en winkeltjes (waren toen helaas al dicht). De rest van de avond lekker rustig aan gedaan. Zondag een Lord of the Rings – Tour gedaan.. In de bus langs verschillende locaties, met de scenes afgespeeld op de laptop. Anders zou je t inderdaad niet geloven.. Geloof nooit wat je in films ziet. Wel erg leuk: heb onder andere gezien: Rivendell, het pad naar Isengard en het bos waar Frodo, Sam, Merry en Peppin naar beneden rollen (shorcut to .. Mushrooms..), en van de weg af moesten omdat de Nazgul eraan kwam.. Het naspelen van sommige van deze scenes zorgde voor een paar hilarische taferelen ( zie foto’s ). Drie backpackers die een paard en de Nazgul nadoen, en Legolas spelen in Rivendell, inclusief cape en punt-oren.. Ik heb de blonde haren achterwege gelaten, maar het stond de man met de baard erg goed :P.. Laatste deel van de tour de studio’s gezien van Peter Jackson (de buitenkant dan) en de Weta Cave (museum en shop), waar ze miniaturen, kleding, zwaarden, Gollum en weet ik t maken.. Erg leuk en interessant! The One Ring niet gekocht.. was iets te duur ;). Weer terug in Wellington city een sms van mensen uit Palmerston die toch besloten hadden de rugby wedstrijd in Wellington te willen zien. Want jaaa… de Worldcup final was die avond: Nieuw Zeeland tegen Frankrijk. Helaas waren de Palmy mensen later.. dus ik had me mooi over een plaatsje ontfermd in de fanzone.. een groot plein met een groot scherm. T voelde bijna vertrouwd na al die FC Twente wedstrijden.. Er werd alleen geen bier gegooid. Het was in ieder geval super druk! En erg leuk om zo een wedstrijd mee te maken. Overal mensen in zwart (Go All Blacks!) en een paar verdwaalde rood-wit-blauwe Fransen. En ja, The ALL BLACKS hebben gewonnen!!! Met 1 puntje verschil. Dammn, wat was dat spannend. Iedereen werd uiteraard helemaal gek. Ik na de wedstrijd de Palmy-mensen opgezocht (onder hen mn Franse rugbydames (Candice en Jullia)) en zijn we op een gegeven moment richting Courtney Place gewandeld. Daar waren ook heel veel cafés, en nog meer mensen.. Iedereen helemaal gek. Geweldig :D! Iemand was zelfs aan het jammen op een drumstel! Geen idee waar dat ding vandaan kwam. En een inhammetje verder was de Indiërs hoek, trommels en dansende mannen. En schreeuwende blije mensen op de straat. Echt geinig. Wij hongerig een bezoek gebracht aan de Burger King, waar Jullia nog even een radio-interview werd afgenomen (Ja, Franse vlag om haar schouders.. ze was beste vrienden met iedereen :P). Oftewel.. veel later dan gedacht lag ik in mn bed. Mn planning voor de volgende dag begon daarom maar wat later. Lekker gewandeld door de botanische tuinen, een ritje in de cable car gemaakt en daarna nog een paar winkels bezocht. Want ja, hier hebben ze winkels :D Helaas was het deze dag Labour day (de reden dat ik ook vrij was), dus de helft van de winkels was gesloten. Dus enkel een crêpe gekocht bij crêpe-a-go-go) dat goed smaakte. Rond 15.00 uur ging mn bus namelijk al weer terug naar Palmy, dus had niet heel veel tijd. Dus dat was weer een geslaagd weekend.

Zo en nu is het bedtijd. Het is hier al weer de 26e.... foto’s probeer ik morgen wel te posten. Slaap lekker :P

27-10 ;) Hier de link naar de foto's :):

• 25 Oktober 2011 - 15:38

Gerrit En Ans:

Je weet waarom die dode koe is blijven liggen?
    Geen ouwe koeien uit..........

• 25 Oktober 2011 - 20:31

Annet:

hey Maike

Weer een schitterend verhaal. Veel gezien en meegemaakt, leuk hoor.
    Ook knap dat je in je eenje toch dingen onderneemt.Om die rugby wedstrijd daar mee te maken lijkt me ook heel gaaf. Je komt toch wel heel terug he (wilde boot tocht)
    Liefs Annet

• 26 Oktober 2011 - 02:08

Martine:

Leuk verhaal weer Maike! Zo herkenbaar ook :P haha
    Ben benieuwd naar je foto's ;) Aankomend weekend kom ik naar Palmy (gratis ritje, waarschijnlijk alleen de zaterdag, heel misschien ook zondagochtend)... Laat het je nog weten! Heb je al leuke ideeen om te kunnen doen?
    Liefs mij

• 27 Oktober 2011 - 07:56

Anneke:

wat ben je toch actief! leuk om te lezen! wordt wel jaloers zo :D. Vooral zo doorgaan zou ik zeggen!!
    X,
    Anneke

• 27 Oktober 2011 - 20:13

Mariska:

Hey Maike,
    Ben gister tot de conclusie gekomen dat je nu toch al eigenlijk best lang daar bent... :O Tijd vliegt, voor jou ook?! Zal wel met alles wat je doet.. :P Binnenkort maar eens een skype-moment inplannen! ;P
    Liefs Maris

• 29 Oktober 2011 - 23:18

Sasje:

Zo, weer helemaal bijgelezen! Volgens mij vermaak je je prima: ga zo door ;)! En eindelijk Gollum ontmoet, daar doe je het uiteindelijk allemaal voor haha ;)! Weer hele mooie foto's, wat een natuur! Nou, geniet ervan! Knuf!!

• 01 November 2011 - 19:50

Kristel:

He Maike!

Weer superleuk om te lezen wat je allemaal doet en wat jou allemaal bezig houdt :D Mooi dat je het zo naar je zin hebt en dat je stage ook goed gaat :)
    De foto's zijn super mooi en gaaf zeg!
    Have fun!

Liefs Xx